Την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011 η εφημερίδα CITY PRESS δημοσίευσε συνέντευξη του Διευθυντή Διοίκησης του ICPS, κ. Κωνσταντίνου Παππά με τίτλο: “Τα ευέλικτα αντικείμενα σπουδών μπορούν να λειτουργήσουν αντισταθμιστικά στην κρίση: Το παράδειγμα των σπουδών ψυχολογίας”.
Η συνέντευξη έχει ως εξής:
Είναι σαφές πλέον ότι η σημερινή οικονομική κρίση πλήττει κάθε επαγγελματικό τομέα σε κάθε γωνιά της χώρας και η σωστή επιλογή σπουδών τόσο από νέους ανθρώπους, όσο και από εκείνους που επιδιώκουν μια αλλαγή καριέρας, εξελίσσεται σε γρίφο. Ο κ. Κωνσταντίνος Παππάς, Διευθυντής Διοίκησης του Κολεγίου Ανθρωπιστικών Επιστημών – ICPS και μέλος του Τομέα Οργανωτικής Ψυχολογίας του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων, απαντά σε ερωτήματα επί του θέματος.
ΕΡ. Πώς επηρεάζεται η επιλογή σπουδών από τη σημερινή οικονομική κατάσταση στη χώρα;
ΑΠ. Η επιλογή σπουδών σήμερα έχει γίνει δυσκολότερη από ποτέ. Έχει εξελιχθεί σε ένα γρίφο για δυνατούς λύτες, δεδομένων των πολλών παραγόντων που πρέπει να λάβει κανείς υπ’ όψιν του. Πώς, για παράδειγμα, θα εξελιχθεί η αγορά τα επόμενα χρόνια, δεδομένης της κατάστασης στην Ελλάδα; Ποιες ειδικότητες είναι αυτές που σίγουρα θα εξασφαλίζουν απασχόληση; Πόσους επαγγελματίες μιας ειδικότητας θα μπορεί να απορροφήσει μία συρρικνωμένη αγορά και πόσους μία αγορά, που βρίσκεται σε σταθερή οικονομική κατάσταση; Και πολλά άλλα. Επιπλέον, παγιωμένες αντιλήψεις που σχετίζονται με την επαγγελματική ανάπτυξη των Ελλήνων σείονται συθέμελα ή εξαναγκάζονται σε αλλαγή. Ο πυρήνας, για παράδειγμα, του μεταπολιτευτικού Ελληνικού Κράτους, το Δημόσιο, το όνειρο των περισσοτέρων Ελληνικών οικογενειών για την επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών τους, αποσυντίθεται και διαλύεται. Συγχρόνως, παλαιά επαγγελματικά «κάστρα» έχουν κορεστεί και εγκαταλείπονται. Ως εκ τούτου, η επιτυχημένη επιλογή σπουδών ταλανίζει τόσο τους νέους, όσο και τους γονείς, που μπορεί να καλούνται να υποστηρίξουν τα παιδιά τους.
ΕΡ. Απ’ ό,τι γνωρίζουμε είναι το μοναδικό που υπάρχει στην Ελλάδα. Πώς το εξηγείτε;
ΑΠ. Όντως, είναι το μοναδικό και το πρώτο στο συγκεκριμένο αντικείμενο στην Ελλάδα. Οι λόγοι γι’ αυτό ποικίλουν. Πρώτον, δεν υπάρχουν πολλά Πανεπιστημιακά ιδρύματα στην Ε.Ε. που να προσφέρουν ένα τέτοιο πρόγραμμα και όσα υπάρχουν είναι πολύ διστακτικά να εκχωρήσουν δικαίωμα δικαιόχρησης (franchise) σε άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Πρέπει πρώτα να πειστούν και, κατόπιν, να εμπιστευτούν την ποιότητα της οργάνωσης και της εκπαίδευσης που παρέχει το συνεργαζόμενο Κολλέγιο. Δεύτερον, δεν είναι καθόλου εύκολο να οργανωθεί και να λειτουργήσει ένα τόσο απαιτητικό πρόγραμμα και να συγκροτηθεί μια ομάδα εξειδικευμένων επιστημόνων για κάθε μάθημα ή μέρος του Μεταπτυχιακού. Μας πήρε, για παράδειγμα, πάνω από δύο χρόνια, για να εντοπίσουμε το κατάλληλο προσωπικό και να περάσουμε τις εγκρίσεις του Πανεπιστημίου. Σήμερα, όμως, οι εξωτερικοί εξεταστές του προγράμματος αναγνωρίζουν το σημαντικό πλεονέκτημα που διαθέτουμε του τόσο εξειδικευμένου προσωπικού μας, ακόμα και έναντι προγραμμάτων σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ένας οργανισμός που στοχεύει, κυρίως, στο κέρδος, δύσκολα θα μπει σε μια τέτοια διαδικασία.
ΕΡ. Απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά υπάρχουν;
ΑΠ. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια το μέλλον. Αυτό, όμως, το οποίο μπορούμε να κάνουμε, είναι να αναλύσουμε τις σύγχρονες τάσεις της αγοράς, αλλά και να ερευνήσουμε τι έχει γίνει σε άλλες χώρες στο παρελθόν και υπό παρόμοιες συνθήκες. Οι τάσεις δείχνουν ότι έχει ξεκινήσει μια «ολική επαναφορά» της ζήτησης για εκπαίδευση σε τεχνικά επαγγέλματα/ αντικείμενα. Συγχρόνως, η διαρκής αλλαγή της αγοράς και του τρόπου λειτουργίας της (π.χ. νομικό και φορολογικό πλαίσιο, συνενώσεις οργανισμών), εκτοξεύει την ανάγκη –ακόμα και στο δημόσιο τομέα– για εργαζόμενους με γνώσεις/σπουδές, όσο το δυνατόν πιο ευέλικτες, ώστε να μπορούν να προσφέρουν στους οργανισμούς τους, μέσα από ποικίλους ρόλους και θέσεις. Το τελευταίο το έχουμε παρατηρήσει και σε άλλες χώρες που βρέθηκαν στη θέση μας στο παρελθόν.
ΕΡ. Ποια θα μπορούσαν να θεωρηθούν ευέλικτα επαγγέλματα ή ευέλικτες σπουδές;
ΑΠ. Υπάρχουν μερικά, μεταξύ των οποίων είναι οι ανθρωπιστικές σπουδές και, ιδιαίτερα, η ψυχολογία. Ο παράγων άνθρωπος υπάρχει και θα συνεχίζει να υπάρχει εντός των οργανισμών (ιδιωτικών ή δημοσίων, μικρών ή μεγάλων), ασχέτως των εξελίξεων σε πολιτικό-οικονομικό επίπεδο. Οι γνώσεις, λοιπόν που αποκομίζονται σε ένα δυνατό πρώτο πτυχίο στην Ψυχολογία, μπορούν να εφαρμοστούν σε πληθώρα θέσεων και επαγγελμάτων, πολύ διαφορετικών από αυτή του τυπικού ψυχολόγου. Από θέσεις που σχετίζονται με τη λήψη αποφάσεων, διοίκησης ενός οργανισμού και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, μέχρι το σχεδιασμό μιας διαφημιστικής καμπάνιας, τη διαχείριση μιας επικοινωνιακής κρίσης ή την αντιμετώπιση της συμπεριφοράς ενός φοροφυγά. Έτσι, ο απόφοιτος ενός προγράμματος ψυχολογίας μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό πολυεργαλείο, απαραίτητο σε κάθε οργανισμό.
ΕΡ. Το Κολλέγιό σας προσφέρει εκπαίδευση στην Ψυχολογία;
ΑΠ. Φυσικά. Είμαστε εξειδικευμένο ίδρυμα στις ανθρωπιστικές επιστήμες και, ιδιαίτερα, στην Ψυχολογία και τις ειδικότητές της, και προσφέρουμε προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με τα Βρετανικά University of Central Lancashire και University of Strathclyde, ενώ συγκεντρώνουμε μια πολύ μεγάλη ομάδα επιστημόνων στο αντικείμενο, με σημαντικές έρευνες και δημοσιεύσεις.
ΕΡ. Ποια είναι η πολιτική σας για τα δίδακτρα σπουδών, καθώς αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σήμερα;
Καταρχήν, δεν κάνουμε αυξήσεις κατά τη διάρκεια των ετών φοίτησης. Έτσι, οι σπουδαστές γνωρίζουν ότι θα καταβάλλουν το ίδιο ποσό διδάκτρων ανά έτος και δεν υπάρχουν εκπλήξεις, διευκολύνοντας τον οικονομικό προγραμματισμό τους. Επιπλέον, ανταποκρινόμενοι στις σημερινές συνθήκες, τα δίδακτρά μας κυμαίνονται σε ένα επίπεδο 20-30% χαμηλότερα από το μέσο όρο της αγοράς. Τέλος, για όσους το επιθυμούν, παρέχουμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης μέσω σπουδαστικού δανείου, στο οποίο απορροφούμε πλήρως το επιτόκιο, διασφαλίζοντας ένα σημαντικό όφελος για τους σπουδαστές μας.