Την Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2011 η εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ δημοσίευσε συνέντευξη της Προέδρου του ICPS, κας Πόλλυς Ιωσηφίδη, στο ειδικό ένθετο για την Εκπαίδευση με τίτλο “Οι Σπουδές της Κρίσης” και με τίτλο συνέντευξης “Το Μοναδικό Μεταπτυχιακό στην Παιδική Ψυχολογία”.
Η συνέντευξη έχει ως εξής:
Το μοναδικό Μεταπτυχιακό Παιδοψυχολογίας στην Ελλάδα προσφέρει το Κολλέγιο Ανθρωπιστικών Επιστημών – ICPS, συνεργαζόμενο με γνωστό βρετανικό πανεπιστήμιο. Η πρόεδρος του ICPS, Πόλλυ Ιωσηφίδη, μας δίνει ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το πρόγραμμα, ενώ τονίζει τα σοβαρά προβλήματα που προκαλεί η οικονομική κρίση στην ψυχολογία των παιδιών, οδηγώντας τα συχνά σε ακραίες ή δύσκολες συμπεριφορές.
ΕΡ. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του Μεταπτυχιακού Παιδοψυχολογίας που προσφέρει το ICPS , ποιους αφορά και πώς μπορούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα;
ΑΠ. To Μεταπτυχιακό του University of Central Lancashire στην Παιδοψυχολογία, που προσφέρουμε στο ICPS, είναι ένα πρόγραμμα επιστημονικής/επαγγελματικής εξειδίκευσης, το οποίο προσφέρει γνώσεις σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων σχετικά με την παιδική ανάπτυξη και την ψυχολογία του παιδιού. Το πρόγραμμα καλύπτει θέματα, όπως η φυσιολογική εξέλιξη του παιδιού, οι σχέσεις του παιδιού με το περιβάλλον του (γονείς, φίλοι, δάσκαλοι κτλ), μαθησιακές δυσκολίες, επιθετικότητα στο περιβάλλον του παιδιού και κακοποίηση, επιρροές κοινωνικών φαινομένων όπως τα πρότυπα της τηλεόρασης, η έκθεση στην τεχνολογία, τα σύγχρονα ηλεκτρονικά παιχνίδια, η χρήση ουσιών, το διαζύγιο και πολλά άλλα. Ως εκ τούτου, αφορά κατά κύριο λόγο Ψυχολόγους που επιθυμούν να εξειδικευθούν στην Παιδοψυχολογία, αλλά και μια σειρά από άλλους επαγγελματίες που επιθυμούν να αποκτήσουν γνώσεις πάνω στο αντικείμενο, όπως εκπαιδευτικοί, παιδίατροι, ειδικοί παιδαγωγοί κτλ. Το πρώτο βήμα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι η επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς συμβούλους του ιδρύματος και η συνέντευξη με τον υπεύθυνο του προγράμματος στην Αθήνα.
ΕΡ. Απ’ ότι γνωρίζουμε είναι το μοναδικό που υπάρχει στην Ελλάδα. Πώς το εξηγείτε;
ΑΠ. Όντως, είναι το μοναδικό και το πρώτο στο συγκεκριμένο αντικείμενο στην Ελλάδα. Οι λόγοι γι’ αυτό ποικίλουν. Πρώτον, δεν υπάρχουν πολλά Πανεπιστημιακά ιδρύματα στην Ε.Ε. που να προσφέρουν ένα τέτοιο πρόγραμμα και όσα υπάρχουν είναι πολύ διστακτικά να εκχωρήσουν δικαίωμα δικαιόχρησης (franchise) σε άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Πρέπει πρώτα να πειστούν και, κατόπιν, να εμπιστευτούν την ποιότητα της οργάνωσης και της εκπαίδευσης που παρέχει το συνεργαζόμενο Κολλέγιο. Δεύτερον, δεν είναι καθόλου εύκολο να οργανωθεί και να λειτουργήσει ένα τόσο απαιτητικό πρόγραμμα και να συγκροτηθεί μια ομάδα εξειδικευμένων επιστημόνων για κάθε μάθημα ή μέρος του Μεταπτυχιακού. Μας πήρε, για παράδειγμα, πάνω από δύο χρόνια για να εντοπίσουμε το κατάλληλο προσωπικό και να περάσουμε τις εγκρίσεις του Πανεπιστημίου. Σήμερα όμως, οι εξωτερικοί εξεταστές του προγράμματος αναγνωρίζουν το σημαντικό πλεονέκτημα που διαθέτουμε με το τόσο εξειδικευμένο προσωπικό μας, ακόμα και έναντι προγραμμάτων σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ένας οργανισμός που στοχεύει κυρίως στο κέρδος, δύσκολα θα μπει σε μια τέτοια διαδικασία.
ΕΡ. Διευρύνει ουσιαστικά τις επαγγελματικές προοπτικές η απόκτησή του;
ΑΠ. Σίγουρα ναι. Κυρίως, διότι εξοπλίζει τους αποφοίτους με εξειδικευμένες γνώσεις και μια ολιστική θεώρηση της παιδικής ηλικίας, που δεν παρέχονται συγκεντρωμένες σε κανένα άλλο μεταπτυχιακό στη χώρα, ενώ συγχρόνως τους καθιστά ανταγωνιστικούς, λόγω της απόκτησης ενός Μεταπτυχιακού τίτλου που εξειδικεύεται ακριβώς στην ψυχολογία των παιδιών – από τη στιγμή που γεννιούνται μέχρι και την ενηλικίωσή τους. Ως εκ τούτου, το εύρος εφαρμογής των γνώσεων που αποκτώνται είναι πραγματικά μεγάλο και το πλαίσιο εργασίας ακόμα μεγαλύτερο, αφού εκτείνεται από έναν παιδικό σταθμό ή σε ειδικές υπηρεσίες συμβουλευτικής στήριξης παιδιών και γονέων, μέχρι ένα νοσοκομείο, ένα σχολείο ή την ιδιωτική πρακτική. Η απόκτηση ενός ιδιαίτερου Μεταπτυχιακού, που κατέχουν πολύ λίγοι, σε ξεχωρίζει ακόμα και στη σημερινή ελληνική αγορά εργασίας.
ΕΡ. Γιατί εκτιμάτε ότι η παιδοψυχολογία είναι ένας τομέας με μέλλον στην Ελλάδα;
ΑΠ. Δυστυχώς, τα προβλήματα της καθημερινότητας στην κοινωνία μας αντί να μικραίνουν, μεγαλώνουν. Τα παιδιά γίνονται καθημερινά μάρτυρες των προβλημάτων αυτών, πολλές φορές, χωρίς τη θέληση των γονέων τους, και αυτό αντικατοπτρίζεται στην ψυχολογική τους ανάπτυξη. Τελευταίες έρευνες που διεξήγαγαν σπουδαστές του Μεταπτυχιακού μας για παράδειγμα, έδειξαν ότι το άγχος που βιώνουν οι γονείς λόγω της οικονομικής κρίσης, περνά σε πιο έντονο βαθμό στα παιδιά απ’ όσο στους ίδιους τους γονείς, καθώς οι γονείς έχουν με τα χρόνια αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας. Αυτό στη συνέχεια οδηγεί σε σειρά δύσκολων ή και ακραίων συμπεριφορών των παιδιών. Όσο λοιπόν τα παιδιά μας εκτίθενται από πολύ μικρή ηλικία σε μαζικές κοινωνικές πληροφορίες (αρκεί κανείς να έχει, για παράδειγμα, ανοιχτή την τηλεόραση σε ένα βραδινό δελτίο ειδήσεων παρουσία ενός παιδιού), τόσο οι γνώσεις στην παιδοψυχολογία θα γίνονται ολοένα και περισσότερο απαραίτητες, όχι μόνο για τους ψυχολόγους, αλλά και για μια πληθώρα άλλων επαγγελμάτων που σχετίζονται με τα παιδιά.
ΕΡ. Οι κάτοχοι του συγκεκριμένου μεταπτυχιακού θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν και για ένταξη στο δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ;
ΑΠ. Αν και η επαγγελματική αποκατάσταση μέσω του Δημοσίου έχει σήμερα ουσιαστικά διαγραφεί από τις επιλογές ενός νέου επιστήμονα, η δυνατότητα που αναφέρετε, καταφαίνεται τώρα περισσότερο από ποτέ. Η απονομή μορίων και ειδικού επιδόματος για κατόχους μεταπτυχιακών από το δημόσιο καθιστά τα μεταπτυχιακά επαγγελματικούς τίτλους. Ως εκ τούτου, εμπίπτουν κατά τη γνώμη μας, αλλά και τη γνώμη της Ε.Ε., στην Οδηγία για τα Επαγγελματικά Δικαιώματα, στην οποία η Ελλάδα έχει προσαρμοστεί με πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα. Επιπλέον, απ’ όσο πληροφορούμαι, το επικαιροποιημένο Μνημόνιο, που υπέγραψε η Ελλάδα τον περασμένο Ιούλιο, απαιτεί ως το Δεκέμβριο του 2011 απόλυτη άρση των εμποδίων στην αναγνώριση ξένων Πτυχίων ή Μεταπτυχιακών, ασχέτως εάν αυτά αποκτήθηκαν με σπουδές στην Ελλάδα ή όχι.